شهود ایرانیان
1) «ارتباطات» و «کنش»ها در جوامع انسانی به شیوههای مختلفی صورت میپذیرد. همچنین عوامل تأثیرگذار در رفتار اجتماعیِ جامعهها، مختلف و متفاوت است. در برخی جوامع «عقلانیت محض» و در برخی «درک حسی» و در برخی نوعی «شهود» عنصر غالبِ تأثیرگذار در امر شناختیِ مردم جوامع مختلف است. به بیان دیگر آنچه در غالب تصمیمهای مردم در جوامع گوناگون سهم اساسی را دارا ست، عقلانیت، درک حسی و شهود است.
2) در این میان جامعهی ایران یکی از پیچیدهترین جوامعِ جهان است. این پیچیدگی در عرصههای مختلف حیات اجتماعی ایرانیان مشهود است. رفتار پیچیدهی ایرانیان از «بینش» آنان نشأت میگیرد. این «بینش» به شدت تحت تأثیر مقولهی «شهود» است. در «شهود» و «امر شهودی» اگر چه عقلانیت و درک حسی سهم دارد اما «دل» واسطهی اصلی رسیدن به تشخیص و کنش صحیح است. از جمله خصوصیت درک «شهودی»، سیالیّت و عدم ثبات آن است.
3) سپهر سیاسی از جمله عرصههایی است که به دفعات، میزبان کنش «شهودی» ایرانیان بوده است. کنش «شهودی» غالباً قابل پیشبینی نیست و همواره بعد از تحقق آن، تعجب همگان را نیز برمیانگیزد. این امر در انتخابات ریاست جمهوری ایران چند بار(2خرداد 1376و 3 تیر1384) رخ داده است. نکتهی حائز اهمیت در اینجا آن است که متأثر درک شهودی عموم مردم ایران به یک نتیجهی «مشترک» میرسند. در واقع با وجود آنکه «شهود» امری فردی و شخصی است و هر فرد درک شهودِ خاص خود را دارد ولی در ایران «شهود» تبدیل به یک مقولهی مشترک و جمعی شده است.
4) آوردگاه یازدهم ریاست جمهوری نیز از این قاعده مستثنی نیست. مردم بیش از آنکه تحت تأثیر تبلیغات، لفاظیهای مبهم و سخنان پراکندهی نامزدها قرار گیرند، به ندای دل خویش توجه دارند. به عبارت دیگر خیلی مهم نیست چه جریان و گفتمانی مورد توجه چه رسانههایی است. مهم تمایل «شهودی» مردم است که متوجه چه گفتمان و شخصی خواهد شد.