مردم نگاری
شهر یاسوج(1)
1) «پاتوق»ها
از جمله الزامات زیست اجتماعی هستند. در پاتوق افرادِ مختلفِ یک هویت، گِرد هم جمع
شده و معانی مشترکی را با هم به اشتراک میگذارند. مناسبات دنیای مدرن نه تنها از
اهمیت «پاتوق»ها نکاسته بلکه در صدد تشدید نیاز به آنها نیز عمل کرده است. «کافهگردی»
و «شبکههای اجتماعی» از جمله نمودهای آن است. «پاتوق» و «پاتوقگردی» در تاریخ
ایران، ریشهی عمیقی دارد. زورخانهها، قهوهخانهها از جملهی پاتوقهای معمول در
تاریخ ایران بودهاند که تا کنون دوام داشته و هر روز اعضای جدیدی به آنها ملحق
میشوند.
2) مهمترین
کارکرد «پاتوق»ها تداوم «هویت» است. همچنین پاتوق باعث ورود افراد و اعضای جدید به
درون یک هویت میشود. هر چه پاتوق جذابیت بیشتری داشته باشد، ظرفیت آن برای پذیرش
اعضای جدید بیشتر خواهد بود. به طور خاص در سنین نوجوانی و جوانی که افراد به شدت «احساسی»
عمل میکنند، خیلی زود وارد پاتوق و پاتوقهایی خواهند شد که برای ایشان جذاب
باشد. مراد از جذابیت، محلی است که فرد در آنجا، احساس خوشی داشته باشد.
3) «کانون»ها
و «پایگاه»های اجتماعی به یک معنا همان کارکرد پاتوقها را دارند. کانونهای
فرهنگی و اجتماعی که توسط تشکلهای مردم نهاد یا سازمانهای دولتی و دانشگاهها
سازمان مییابد. کانون فرهنگی مسجد امام حسن عسکری(ع) (مسجد محله ترمینال) و «کانون
منتظران شهادت» مصداق بارز همان پاتوقها، در شهر و روزگار ما هستند. پاتوق اول
برای کودکان و نوجوانان طراحی شده است و بیشتر حجم کاری آن معطوف به فصل تابستان و
برای پر کردن اوقات فراغت آنها ست. کانون مسجد ترمینان سهم مهمی در تداوم هویت
مذهبی و انتقال آن به کودکان شهر یاسوج دارد. کانون منتظران شهادت نیز هّم خود را
متوجه جوانان کرده است. جلسات هفتگیِ آن، در شبهایِ جمعه، تکوین و تدوام هویت حزب
الله را در شهر یاسوج، تسریع بخشیده است.
4) با وجود این
به هر یک از پاتوقهای مورد نظر نقدی ساختاری وارد است. بیشتر اعضای کانون مسجد
ترمینان کودکان و نوجوانان همان محله هستند. محلهای که عموماً قشرهای متوسط به
بالای اجتماعی را شامل میشود. گو این که در یاسوج نباید خیلی در مناسبات قشرهای
اجتماعی ماند اما بسیجیان و حزب الله یاسوج باید بیشتر هم خود را متوجه محلات دیگر
نظیر شهرک امام حسین(ع)، تل خسرو و مادوان(مایون) کنند. البته حضور کانون جوانان
حسینی در شهرک امام حسین(ع) تا حدودی در جهت تداوم هویت حزب اللهی برای کودکان و
نوجوانان این محله کارکرد مثبت داشته است. اما صرفاً تا حدودی.
در مورد «کانون
منتظران شهادت» اگر چه انگیزهی اصلی حضور عمومی در این کانون، دعا و سوگواری آقا
امام حسین(ع) است. اما جنبهی معرفت بخشی این پاتوق که همانا سخنرانی و منبر میباشد
بایستی نسبت به قبل با قوت بیشتری تداوم یابد. معرفتی که نیروهای حزب الله را در
ابعاد مختلف معرفتی اعم از فرهنگی، سیاسی و اجتماعی پویا ساخته است.
5) از شهر ،
روستا یا محلههای مادوان، تل خسرو و سرآب تابه، نباید غافل شد. مادوان به شدت
مهاجر پذیر است و از کمبود پایگاههای فعّال فرهنگی و مذهبی رنج میبرد. امت حزب
اللهِ استان و شهر یاسوج حتماً باید برای این منطقه تمهیدات لازم را لحاظ کنند. توجه
به مستضعفین نباید کم رنگ شود. جوانان حزب الله در یاسوج نشان دادهاند که توانایی
خوبی در تداوم هویت خویش و تسری اجتماعی آن دارند. با این وجود آیا این نیروی
اجتماعی خواهد توانست یارگیری اجتماعی خود را به قشرهای فرودست اجتماعی تسری دهد. در
صورتی که از محلات پایین شهر غافل نماند چنین مهمی دور از دسترس نیست.